Донедавна головним критерієм, на який звертали увагу роботодавці, була наявність диплома, що свідчив про професійну спеціалізацію. Програміст мав уміти створювати програми, журналіст – писати репортажі, а бухгалтер вести облік. Усе інше вважалося позитивним, але не обов’язковим. Сьогодні ситуація кардинально змінилася. Сучасні роботодавці розраховують на те, що кандидат повинен мати десятки різноманітних вмінь. Що ж це за вміння?
Сьогодні ми вам відкриємо, що ховається за черговими новомодними словами, які міцно увійшли в лексикон менеджерів по персоналу. Ми поговоримо про те, що таке Hard skills, так звані, “тверді” і Soft skills – “м’які” навички.
До “твердих” навичок відносяться навички, які пов’язані з технікою виконання; вони притаманні певній категорії професій, це – професійні навички. До таких навичок відносяться: володіння методом “сліпого” друку, іноземною мовою, шиття одягу за лекалами, керування автомобілем, здатність за 5 хвилин змінити 4 колеса в автомобілі, програмування тощо. Навички з категорії Hard skills прості для спостереження в повсякденному житті. Тобто, це ті навички, які, власне, і роблять вас професіоналом у своїй галузі, які ви можете з легкістю продемонструвати майбутньому роботодавцю. Наприклад: пілот літака не замислюючись розповість послідовність дій зі зльоту і посадки. Його інструкції будуть схематичними, конкретними і послідовними. При наявності практичних занять людина освоює навик категорії Hard skills, здатна довести здобуте вміння до автоматизму і надалі застосовувати його в повсякденній практиці, дотримуючись строго встановленої послідовності дій або «за шаблоном».
Зараз все більше і більше роботодавців вимагають від своїх підлеглих (особливо тих, що займають керівні посади) і здобувачів роботи, які тільки бажають влаштуватися на роботу, наявності soft skills. І це не дивно, адже, якщо вірити останнім дослідженням учених умів з Гарварда, то успішність людини в професійній сфері на 85% залежить від «м’яких» навичок і лише на 15% від «твердих».
Тому не дивуйтеся, якщо на співбесіді вас попросять пройти тести або будуть задавати цікаві питання, які, на перший погляд, не мають нічого спільного з професійними навичками.
До “м’яких” навичок відносяться певні особистісні характеристики, які пов’язані з ефективною взаємодією з іншими людьми, це – людські якості. До них переважно відносяться комунікативні та управлінські вміння. Наприклад, знаходити підхід до людей, переконувати, зберігати позитивне ставлення, гнучкість поведінки, робочу етику, вміти вирішувати проблеми, встановлювати взаємовідносини, працювати в команді, слухати й розуміти співрозмовника, проводити переговори, презентації, вести дискусії тощо. “М’які” навички дозволяють бути успішним незалежно від специфіки діяльності та напряму, в якому працює людина.
Тобто, для успіху в самореалізації потрібні як “тверді”, так і “м’які” навички. Якщо “тверді” навички вам допоможуть опанувати під час навчання у відповідних навчальних закладах, або ви самі можете спробувати опанувати деякі з них (наприклад, вивчити китайську мову самостійно), то навчитися “м’яким” навичкам з книжок, досить проблематично.
Як розвивати “м’які” навички? В цьому вам допоможуть різноманітні тренінги із спілкування, мотивації, лідерства, менеджменту, роботи в команді, особистісного розвитку тощо. Також зараз ви можете відвідувати різноманітні майстер-класи з розвитку необхідних навичок.
Друже, щоб бути затребуваними на ринку праці, необхідно опановувати необхідні навички!